تنگی کانال مچی

تنگی کانال مچی عارضه شایع و ناراحت کننده ای می باشد که در ناحیه مچ دست اتفاق می افتد.برای اشنایی با این عارضه بهتر است ابتدا کمی به اناتومی مچ دست بپردازیم.مفصل مچ از هشت استخوان کوچک تشکیل یافته است که بستر مقعر شکلی راایجاد می نماید.یک رباط عرضی دو سر این فضای فرو رفته را به یکدیگر وصل نموده و ان را به یک معبر تنگ و باریک تبدیل می نماید.

از این معبر تنگ ده عنصر تشریحی شامل تاندونهای عضلات خم کننده انگشتان و عصب مدیان عبور می کند.مجاورت تنگاتنگ این عناصر با یکدیگردر یک فضای محدود موجب حساسیت خاص این ناحیه شده است به همین دلیل مواردی نظیر التهاب تاندونها ورمها ( که در زنان حامله بسیار شایع است ) و شکستگی همراه با جابجایی اندک استخوانهای کوچک مچ باعث تنگ تر شدن این فضا وایجاد فشار بر روی عصب مدیان می گردد.فشار بر روی عصب مدیان به هر دلیلی که باشد منجر به بی حسی درد وگزگز بر روی سه انگشت اول دست ( شست نشانه و میانی ) می گردد.چنانچه ضایعه شدیدتر شود حتی می تواند باعث فلج نیز بشود.

رعایت توصیه های زیر در پیشگیری ودرمان اسیبهای مفصل مچ دست مفید می باشند :
1.در حین فعالیتهای مستمربه دستهای خود استراحت دهید.
2.از تمامی انگشتان دست برای گرفتن اشیا استفاده نمایید.
3.مچ دست را در حالت طبیعی نگهدارید حالت خم یا راست کامل به ان ندهید.
4.از تکرار حرکات یکسان خودداری نمایید.