آنزیوگرافی مغزودرمانهای جدید در بیماریهای مغز

آنژیوگرافی مغزونورولوژی مداخله ای

آنژیوگرافی مغز یک روش استاندارد شده برای تشخیص بیماریهای مغز به خصوص بیماریهای عروقی میباشد.در این روش مشابه آنژیوگرافی قلب کاتتر از شریانی از ناحیه کشاله ران وارد آئورت شده سپس از طریق رگهای مغز که از گردن عبور میکند کاتتر به مغز وارد شده وبا تزریق ماده حاجب وعکس برداری هم زمان آناتومی عروق مغز بررسی میشود.امروزه با گسترش نورولوژی مداخله ای امکان درمان یکسری از بیماریها مغزی بدون جراحی فراهم شده است که اهم آن عبارتند از:

1- تنگی عروق مغز به خصوص کاروتید در ناحیه گردن که مشابه آنچه در رگهای قلب انجام میشود با کارگزاری استنت(رگ مصنوعی) رگ باز شده از بروز سکته مغزی جلوگیری میشود.

2- در فاز حاد سکته مغزی که بعلت وجود لخته خون در رگ باشد میتوان با تزریق داروهای حل کننده لخته در محل انسداد رگ را بر طرف کرد.

3- آنوریسم عروق مغز که تورم بادکنکی قسمتی از رگهای مغز میباشد و منجر به خونریزی مغزی و نوعی سکته میشود را میتوان با کارگزاردن فنر مخصوص از طریق کاتتر درمان نمود.

4- رشد غیر طبیعی رگهای مغز به شکل کلاف در هم پیچیده که فرد را در معرض خطر سکته مغزی قرار میدهد را میتوان با بستن عروق از طریق کاتتربه کمک چسب ویژهای درمان کرد

5- غده های بزرگ مغزی که بعلت وسعت یا قرار گرفتن در یک محل غیر قابل دسترسی امکان جراحی وجود ندارد را میتوان به کمک کاتتر با بستن عروق تغذیه کننده غده کوچک نمود و از شدت علائم کاست

6- لختگی خون در وریدهای مغزکه بصورت سردردوتشنج و ضعف اندامها بروز میکند ودر خانمهای جوان شایع است و به درمانهای داروئی جواب کافی نمیدهد را میتوان به کمک کاتتر مخصوص اقدام به تخلیه لخته نمود

*در حال حاضر برخی از روشهای فوق در اصفهان انجام میشود وبقیه نیز بتدریج راهاندازی خواهد شد