نقش الكتروميوگرافي در تشخيص بيماريهاي ستون مهره

روشهای بررسی بیماریهای ستون فقرات شامل عكس برداری ساده، میلوكرام با تزریق ماده حاجب در مایع مغزی ـ نخاعی، سی تی اسكن ساده و مولتی اسلایس ، ام. آر.ای و نوار عصب (الكترومیوكرافی) می باشد.

عكس برداری ساده و سی تی اسكن در تشخیص ضایعات بافت استخوانی و ام. آر.ای در تشخیص ضایعات بافت نرم شامل دیسك بین مهره ای و طناب نخاعی كمك كننده هستند.
در دید كلی مرسوم ترین و قابل قبول ترین روش بررسی بیماریهای ستون فقرات و نخاع، ام .آر.ای است. این روش كرجه كمك شایانی در تشخیص می كند ولی اثبات وجود ارتباط بین علایم بالینی بیمار و یافته های ام. آر. ای نیاز به انجام الكترومیوكرافی دارد.

الكترمیوكرافی میزان آسیب اعصاب نخاعی در اثر بیماریهای ستون فقرات را معلوم می كند. در جند بررسی حساسیت یافته های الكترومیوكرافی در تشخیص فتق دیسك بین مهره ای بیشتر از سی تی اسكن بوده است.

از این كذشته در بسیاری موارد علایم بیمار كه معمولا به صورت درد در ناحیه كمر و كردن می باشد كه به با و دست انتشار دارد ممكن است علتی غیر از بیماری ستون فقرات مثل ضایعات عضلات ، تاندونها و اعصاب محیطی و حتی اعضا داخلی شكم داشته باشد و یافته های غیراختصاصی در ام. آر. ای ارتباطی با علایم بیمار نداشته باشد.

بیماران كاندید جراحی ستون مهره و دیسك ناحیه كردن و كمر بهتر است قبل از جراحی الكترومیوكرافی شوند تا هم وجود آسیب قبل از جراحی مشخص كردد و بتوان بس از جراحی میزان بهبودی را برآورد كرد.

بس بطور كلی كرجه ام. آر.ای نقش كلیدی در تشخیص بیماریهای ستون فقرات و دیسك دارد ولی الكترومیوكرافی جهت تأیید تشخیص و بیكیری روند درمان بیماری بسیار كمك كننده است.

آدرس مطب :
تلفن : -