آياميگرن قابل درمان است

ميگرن يك نوع سردرد اوليه وشایع است كه اغلب موارد زمينه ارثي دارد. اين نوع سردرد در خانم ها شايعتر است و عمومأ در سنين ميان سالي و جواني شروع مي شود(گاه حملات سردرد از کودکی شروع میشود)وشایعترین علت مراجعه به متخصصان مغزواعصاب میباشد.

علت بروز آن آزاد شدن برخي واسطه هاي شيميايي در مغز در اثر تحريك عوامل محيطي مثل استرس روحي يا برخي غذاها(مثل گوجه ،پرتقال ،پنیر،کاکائو)وداروها(داروهای ضدبارداری وبرخی داروهای قلبی)محرکهای صوتی و تصویری(نور وصدای شدید،مانیتورکامپیوتروتلویزیون) يا درون زاد( مثل تغييرات هورموني قاعدگي )میباشد. اين واسطه ها بر روي عروق مغز اثر كرده با ايجاد انبساط و انقباض عروقي سبب ايجاد سردرد مي شوند.سردرد اغلب با شدت کم شروع شده و بتدریج تشدید میابد، ضربان داربوده وبا حالت تهوع همراه است.

در اثر انقباض عروقي ممكن است فرد دچار تاري ديد، توهم بينايي و حتي ضعف يك نيمه بدن گذرا مشابه سكته مغزي شده و پس از آن سردرد بروز نمايد. این انقباض عروقی گاه سبب عوارض پایداری مشابه سکته مغزی میشوند.

درمان شامل دو مرحله است:
1-درمان مرحله حاد سردرد كه به كمك داروهاي مسكن و ضد التهاب وبرخی داروها مثل ارگوتامین و سوماتریپتان انجام مي شود.

2-درمان بيشگيري از بروز حملات جديد كه شامل طيف وسيعي از داروهايي است كه از آزاد شدن واسطه هاي شيميايي جلوگيري كرده و يا مانع اثر آنها بر روي عروق مغزي مي شوند مثل سديم والپروات ، پروپرانول، نورتریپتلین و ......... از آن جا كه اين داروها داراي عوارضي بوده درمان باید زير نظر بزشك انجام شود.

يك دوره درمان 4-8 ماهه سبب كاهش حساسيت به واسطه هاي شيميايي در طولاني مدت مي شود و بيمار علي رغم داشتن زمينه ارثي ميگرن، از حملات سردرد رهايي مي يابد. ممكن است بس از مدتي از خاتمه درمان سردرد عود نمايد كه با يك دوره درمان كوتاه مدت ، بهبودي حاصل مي شود.

پرهيز از عوامل محرك مثل برخي غذاهاي تحريك كننده( مثل كاكایو و نيتروزآمين در غذاهاي آماده) بيخوابي، تحريكات نوري و صوتي سبب كاهش حملات سردرد مي شود.

عموما با افزايش سن شدت و فركانس حملات سردرد كاهش مي يابد. ولي گاه ديده شده كه سردرد ميگرني پس از 50 سالگي شروع شده است.

اخيرا، در موارد مقاوم به درمان از ليزر كم توان استفاده كرده ايم كه بسيار موثر بوده است.برخي روشها با ايجاد تحريكات الكتريكي روي پوست سر توانسته اند از شدت سردرد بكاهند.سرما نيز اثر كاهنده روي سردرد دارد.

- ندرتا ميگرن سبب بروز سكته مغزي ، حملات بيهوشي و تشنج مي شود. بطور كلي با كمك داروهاي جديد و روشهايی مثل لیزرتراپی اغلب سردردهای میگرنی قابل معالجه می باشند.

-عدم درمان میگرن و تحمل سردرد سبب اختلال عملکرد فرد،کاهش میزان رضایتمندی و اختلال خلقی وکم تحملی بیمار می شود.

بنابراین مراجعه به پزشک متخصص و مصرف داروها و اجرای دستورات بهترین روش و مطمئن ترین راه برای رهایی از سردرد می باشد.

ابوالفضل گلریز [ 1394-01-25 ]
با سلام، من چون همین الان عضو این سایت شدم، خاستم اولین نظرم رو بر پایه تشکر وقدردانی از شما عزيزان و هموطنان بزارم، بخاطر راه اندازی این سایت و راهنمایی هموطنان، باتشکرفراوان، ابولفضل گلریز ازکاشان