چيست؟MS

MS چیست ؟
MSیک نوع التهاب تناوب سیتم عصبی مرکزی است که در فاز حمله سبب برخی علایم عصبی می شود.نکته مهم آنست که بسیاری افراد با بروز برخی علایم عصبی مشکوک به بروز بیماری MSشده و به پزشک مراجعه و تقاضای انجام برخی اقدامات تشخیصی مثل MRIدارند تا مطمئن شوند که مبتلا به MS نیستند.

باید علایمی که معمولاَ جزعلایم MSنیستند را بهتر بشناسیم . علایمی مثل سردرد،کمردرد،درد اندامها،تشنج و حملات کاهش هوشیاری،اختلالات خواب، اضطراب و تپش قلب معمولا علامت بیماری MS نیستند و علتی غیر از آن دارند.

در صورت بروز هر گونه علایم عصبی مشاوره با پزشک مغز و اعصاب و معاینه عصبی دقیق بهترین راه حل برای احتمال بروز بیماری MSاست چرا که بیماری MSاز سالها قبل از پیدایش MRIشناخته شده بود و تنها وسیله تشخیص موثر معاینه عصبی و شرح حال بیمار بود و پزشکان در تشخیص این بیماری بدون وجود MRIبسیار موفق بودند.

در هر حال MRIسبب تشخیص زودتر بیماری و هدایت بهتر درمان بیماران شده است. گرچه کاربرد بیش از حد MRIعوارضی نیز داشته است مثلا در برخی بیماران ضایعات نامشخصی در عکسهای MRIدیده میشود که نه ارتباطی با علایم بیمار دارد نه ارتباطی با بیماری MSدارد و فقط سبب ایجاد تشویش ذهنی در فرد می شوند.

علائم بیماری بصورت مجموعه ای است از تاری دید ،دوبینی،اختلال حرکتی و عدم تعادل در اندامها و تنه،ضعف اندامها،اختلالات حسی ناخوشایند،بی اختیاری ادراری و مدفوعی که الزامآ همه علائم در یک فرد دیده نمی شود و ممکنست فقط دو یا چند علامت بروز نماید.

معمولآ علایم بصورت حمله ای ظاهر شده وبا یا بدون درمان بهبودی نسبی میابند و ممکنست در هر حمله عوارض پایداری باقی بماند.در برخی موارد علائم حمله ای نبوده بلکه بصورت تدریجی ظاهر میشوند.در فرمهای خوش خیم که معمولآ با علائم حسی یا تاری دید شروع میشوند ،با گذشت سالها از شروع بیمار ،فرد ناتوانی جدی نخواهد داشت.

درمان در مراحل مختلف بیماری با داروهای کورتونی ،اینترفرون بتا و برخی داروهای تضعیف کننده ایمنی بر اساس تشخیص پزشک انجام می شود.